poniedziałek, 18 lipca 2011

Gabrielle Zevin - "Gdzie Indziej"


Autor: Gabrielle Zevin

Tytuł: "Gdzie Indziej"
Wydawnictwo: Initium
Ilość stron: 248
Rok wydania: 2010
Autorka Gabrielle Zevin pozytywnie mnie zaskoczyła swoją książką „Zapomniałam, że Cię kocham”. Po jej przeczytaniu zapragnęłam poznać jej inne dzieło. Z pozytywnym nastawieniem zaczęłam swoją przygodę z jej debiutancką powieścią „Gdzie Indziej”.
„Po śmierci człowiek staje się zdecydowanie bardziej wrażliwy.”
Początkowo myślałam, że będzie to książka z punktu widzenia psa. Jednak okazało się, że tak przedstawiony jest jedynie prolog. W dalszej części książki widzimy świat dzięki właścicielce zwierzęcia, Lizie.
„Kiedyś przekonasz się, że ludzie z reguły nie są ani całkiem dobrzy, ani źli. Może w nich tkwić odrobina dobra i cała masa zła albo mogą być z gruntu dobrzy z niewielką domieszką zła.”
Główna bohaterka została śmiertelnie potrącona przez taksówkę. Wszystko przez to, że nie rozejrzała się zanim wjechała na jezdnię. Skończyło się to dla niej tragicznie. Po przebudzeniu znajduje się na statku pełnym starszych ludzi, ale nie tylko. Dziewczyna nie wie gdzie się znajduje do czasu, gdy ogląda swój pogrzeb. Wtedy dopiero dociera do niej, że umarła. Statek dopływa do miejsca Gdzie Indziej. Tam znajdują się umarli. Liz zajmuje się jej babcia, która umarła zanim dziewczyna przyszła na świat. Okazuje się, że w tym miejscu jest inaczej niż na Ziemi. Ludzie młodnieją od dnia, w którym umarli. Gdy są niemowlakami płyną Rzeką z powrotem na Ziemię, gdzie rodzą się na nowo. Dla Liz jest to zła wiadomość, ponieważ nie pójdzie na studia, nie zakocha się, nie dostanie prawa jazdy, nie będzie miała męża. Nie podoba jej się w Gdzie Indziej. Nie potrafi się pogodzić ze swoją śmiercią. Codziennie spogląda z utęsknieniem na swoją rodzinę. Widzi jak jej najbliżsi cierpią. Z okazji zbliżających się urodzin taty, Liza chce przekazać przez Studnię, bratu gdzie schowała zakupiony wcześniej prezent. Tyle, że kontakt z Ziemią jest zabroniony. Gdy dziewczyna kontaktuje się z rodzeństwem zostaje wyciągnięta ze Studni. Złapał ją detektyw Owen, który pełni w książce ważną rolę. Czy pomoże pogodzić się Lizie z życiem w Gdzie Indziej?
„Życie przyprawione szczyptą miłości lepiej smakuje.”
Książka jest wyjątkowa i jedyna w swoim rodzaju. Autorka odpowiada na nasze pytanie: „Jak może wyglądać życie po śmierci?”. Jej wizja jest bardzo ciekawa i przekonująca. Może naprawdę kiedyś znajdziemy się w miejscu gdzie spotkamy umarłych, a potem znów wrócimy na Ziemię? Czytając „Gdzie Indziej” należy się zastanowić: czy warto się martwić tym co będzie po śmierci.
Bohaterowie tej książki są bardzo sympatyczni. Liz jest nastolatką, która ma swoje humorki i zachowuje się momentami irracjonalnie. Jednak patrząc na sytuację w której się znalazła, można ją zrozumieć. Jak można zareagować dowiadując się, że nigdy nie dorośnie? Jej babcia, Betty jest ciepłą i pogodną osobą. To ona pragnie najbardziej by wnuczka odnalazła swoje miejsce. Każdy z bohaterów jest wyjątkowy, ponieważ im młodziej wyglądają tym bardziej są dojrzali. Trudno sobie wyobrazić małą dziewczynkę, która ma rozum kobiety. Autorka napisała bardzo intrygującą książkę.
„(…) o miłości można mówić wtedy, gdy ktoś nie potrafi sobie wyobrazić życia bez drugiej osoby.”

„Gdzie Indziej” polecam tym, którzy chcą miło spędzić czas przy dobrej książce. Czyta się ją szybko i lekko. Mimo tego, że nie jest ona ambitną lekturą, to zasługuje na uwagę.
Ocena: 4/5

Książkę otrzymałam od Wydawnictwa Initium, za co bardzo dziękuję.


15 komentarzy:

  1. Do tej pory miałam przyjemność przeczytać jedynie jedną książkę wydaną przez to wydawnictwo - mam nadzieję, że to się zmieni i może będzie to właśnie ta książka:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czuję się niesamowicie zachęcona, nigdy nie zwróciłam uwagi na tę książkę, a okazuje się, że jej fabuła jest intrygująca.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa książka, solidna recenzja.

    Bardzo być może, że sięgnę po "Gdzie indziej", choć chyba bardziej poluję na "Zapomniałam, że cię kocham" :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. http://moj-ksiazkawy-swiat.blogspot.com/ Na ten adres bloga przeniosłam się z książkowy-świat.blogspot.com bo miałam pewne problemy z blogiem . Zaprszam.
    Kolejna już dzisia recenzja o życiu po śmierci . Kocham takie tematy więc po ksiązkę sięgnę : )

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie jest to za bardzo mój gatunek ale kiedyś... czemu by nie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ta książka mnie intryguje od dłuższego czasu ;)Intryguje mnie tematyka ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Po pierwsze to widzę zmianę wyglądu bloga- bardzo pozytywnie, oby tak dalej.;)
    Po drugie recenzja bardzo zachęcająca, a książkę przeczytam jak mi ją pożyczysz.;p
    Pozdrawiam!:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Cześć! Nominowałam Cię do nagrody One Lovely Blog Award. Po więcej informacji zapraszam na http://recenzje-wanilii.blogspot.com/2011/07/one-lovely-blog-award.html . Miłej zabawy!

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam w planach, jednak muszę czekać aż pojawi się w bibliotece

    OdpowiedzUsuń
  10. Zapraszam na mojego bloga. Zostałaś wytypowana przeze mnie do zabawy One Lovely Blog Award. http://vulcan17.blogspot.com/
    Pozdrawiam!:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Chciałabym ją przeczytać. Lubię taką tematykę.

    Zapraszam na mojego bloga, ponieważ zostałaś nominowana w One Lovely Blog Award :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uprzejmie informuję, że zostałaś nominowana przeze mnie do One Lovely Blog Award ;) Szczegóły u mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Weszłam na bloga, a tu takie zmiany. Piękny szablon.
    Książka wydaje się być ciekawa, a recenzja jest zachęcająca. Jeśli będę miała możliwość, chętnie sięgnę.
    PS. Dodałam Cię do linków.

    OdpowiedzUsuń
  14. Nominowałam Cie do One Lovely Blog Award. Szcegóły u mnie:)

    OdpowiedzUsuń