niedziela, 13 marca 2011

Ally Condie - "Dobrani"


Autor: Ally Condie
Tytuł: "Dobrani"
Wydawnictwo:
Prószyński i S-ka
Ilość stron: 351
Rok wydania: 2011

Cena: 32 zł

Pomyśl o świecie idealnym, w którym każdy przestrzega prawa. Ludzie nie chorują, nie zakochują się. To społeczeństwo wybiera ci drugą połówkę z którą spędzisz resztę życia… Będziesz miał z nią od określonego wieku dzieci. Wiesz, kiedy nadejdzie śmierć twoja i bliskich. Tak wygląda świat w, którym żyje Cassia – główna bohaterka trylogii „Dobrani” autorstwa Ally Condie.
„Dobrani” to romans, który rozgrywa się w świecie kontrolowanym przez Społeczeństwo. Cassie była przekonana, że robią oni to dla dobra mieszkańców. Gdy nadchodzi bankiet Doboru jej wybrankiem zostaje Xandier, przyjaciel z dzieciństwa. Nie ma wtedy wątpliwości, że zostali dobrani idealnie. Jednak gdy na ekranie pojawia się twarz Ky’a Markhama pojawiają się wątpliwości. Funkcjonariuszka chcę uspokoić Cassie, mówiąc, że to ich błąd. O usterce, która się pojawiła ma zapomnieć. Jednak Cassie nie daje to spokoju.. Mimo tego, że jest z Xanderem, przybliża się do Ky’a. Poznaje przeszłość, która porusza Cassie. Jak potoczą się losy dziewczyny, która nie wie kto jest jej prawdziwą miłością? Jak wygląda tak naprawdę życie w świecie, który wydawałby się idealny?
„Każda minuta, którą spędzasz z kimś innym, daje mu cząstkę twojego życia i odbiera cząstkę jego.”
Okładka „Dobranych” zwraca szczególną uwagę czytelnika. Skromność, prostota i przesłanie – daje jej uroku. Przedstawia ona dziewczynę zamkniętą w kuli ukazuje. Po poznaniu treści książki można uznać, że jest to Cassie pod kontrolą Społeczeństwa.
Książka Ally mówi nie tylko o trudnym wyborze miłości, ale i o wolności człowieka. Mogłoby się wydawać, że Społeczeństwo chce dobra dla ludzi. Jednak tak naprawdę są oni przez nich zniewoleni. Polecam tę książkę nie tylko nastolatkom ale i osobom starszym. Czytając losy Cassie można się oderwać od rzeczywistości na dłuższy czas. Świat w, który wprowadza nas Ally jest tak realistyczny, że może za kilkaset lat taki będzie ustrój panował naszych realiach. Wydarzenia powieści są przewrotne, zaskakujące i nieprzewidywalne.
Warto sięgnąć po „Dobranych” i poznać losy Cassie.
Ocena: 5/5

Książkę otrzymałam dzięki uprzejmości wydawnictwa Prószyński i S-ka.

10 komentarzy:

  1. Bardzo podoba mi się okładka tej książki ;) Ma w sobie to coś... Jeśli zaś chodzi o samą treść... Może być mały problem, ponieważ z reguły staram się bardzo rzadko sięgać po romanse. W każdym bądź razie nie mówię NIE...

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że Ci się tak podobała - tym chętniej ją przeczytam, a czeka na mnie :).

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam trochę o tej książce i czuje się jeszcze bardziej przez Ciebie zachęcona ;P

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam na tą książkę wielką ochotę ze względu na tą kontrolę przez społeczeństwo. Od razu przypomina mi się film "Truman Show", który bardzo lubię.

    OdpowiedzUsuń
  5. Hmm ... zaproponowano mi tę pozycję do recenzji, ale zrezygnowałam ... chyba teraz troszkę żałuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Już niedługo będę sama mogła się przekonać, czy książka jest tak dobra, jak napisałaś

    OdpowiedzUsuń
  7. O książce słyszałam wiele dobrego i mam cichą nadzieję, że kiedyś wpadnie w moje ręce. Szczególnie spodobała mi się okładka. Taka delikatna i ma w sobie coś przyciągającego. ;)

    Pozdrawiam.
    [okiem-recenzenta.blog.onet.pl]

    OdpowiedzUsuń
  8. zachecilas mnie i przeczytalam ta ksiazke,naprawde jest bardzo wciagajaca, najbardziej podobaja mi sie momenty kiedy bohaterka przekonuje sie ze spoleczenstwo wcale nie jest takie idealne autorka ksiazki porusza naprawde trudne tematy...
    na okladce napisane jest ze Dobrani to pierwsza czesc trylogii,ciekawe czy dwie pozostale zostaly joz przelozone na jezyk polski

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetna książka.!! :Polecam.!! Warta przeczytania. Bardzo wciąga bo cały czas chcesz wiedziec co wydarzy sie następnie...

    OdpowiedzUsuń
  10. ksiezka jest super. mam okazje posiadac ja na wlasnosc ale minusem jest to ze po angielsku. ksiazka fajna polecam ja kazdemu nie warzne w jakim wieku, karzdemu sie spodoba a jak nie to wine biore na siebie:)

    OdpowiedzUsuń